واهاک وارطانیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
واهاک وارطانیان
زادهٔ۱۲۹۲ خورشیدی
تبریز، ایران
درگذشت۲ تیر ۱۳۸۱ (۸۹ سال)
ایالات متحده آمریکا
علت مرگکهولت سن و بیماری
محل زندگیایران-ایالات متحده آمریکا
ملیتایرانی ارمنی‌تبار
تحصیلاتمتوسطه
پیشهفیلم‌بردار
سال‌های فعالیت۱۳۳۲–۱۳۵۲
فرزندانوانوش وارطانیان

واهاک وارطانیان (ارمنی: Վահագ Վարդանեան؛ زادهٔ ۱۲۹۲ - درگذشتهٔ ۲ تیر ۱۳۸۱) فیلم‌بردار ایرانی ارمنی‌تبار بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۲۹۲ خورشیدی (۱۹۱۳ میلادی) با نام واهاک وارطانیان در تبریز زاده شد. از سن شانزده سالگی به عکاسی روی آورد. از ۱۳۳۲ به سینما پرداخت و یکی از دو فیلم‌بردار فیلم گلنسا به کارگردانی سرژ آزاریان بود آخرین فیلمش را نیز در ۱۳۵۲ با نام کج‌کلاخان به کارگردانی صابر رهبر فیلمبرداری کرد و پس از آن از سینما کناره کرفت.

وی بین سال‌های ۱۳۳۲ و ۱۳۵۲ یعنی طی بیست سال بیش از سی فیلم را در مقام فیلم‌بردار در کارنامه‌اش ثبت کرد و این آمار غیر از فیلم‌هایی است که به دلیل تسلطش بر امور فنی و لابراتواری کارهای لابراتواری و چاپ آنها را انجام داده.

واهاک بیشترین همکاری را با کارگردانان ارمنی همچون ساموئل خاچیکیان، آزاریان، آرامائیس آقامالیان و ژوزف واعظیان داشت است از دیگر کارگردانانی که واهاک با آنان کارکرده است می‌توان مهدی رئیس‌فیروز (پیمان دوستی ۱۳۳۹)، جمشید شیبانی (طلای سفید ۱۳۴۱)، محمد متوسلانی (ترس و تاریکی ۱۳۴۲)، خسرو پرویزی (آخرین گذرگاه ۱۳۴۱) و (کشتی نوح ۱۳۴۷) را نام برد.

واهاک وارطانیان به دلیل تجربه و مهارتش در رشته عکاسی و فیلمبرداری طی سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ در «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» دروس مربوط به این رشته را تدریس می‌کرد.

وارطانیان از اولین فیلمبرداران سینمای ایران محسوب می‌شود که با تمام کاستی‌های سینمای ایران، تصاویری ماندگاری را بر پایهٔ یافته‌های شخصی و تجربیات حرفه‌ای خود به جای گذاشت. تصاویر پُر کنتراست و پُرسایه در سینمای سیاه‌وسفید به‌ویژه در آثار پلیسی که توسط وی فیلمبرداری شده‌است، همچنان مثال‌زدنی هستند.[۱]

در ۲ تیر ۱۳۸۱ (ژوئن ۲۰۰۲) در ایالات متحده آمریکا در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

مدیر فیلمبرداری[ویرایش]

فیلمبردار[ویرایش]

عکس[ویرایش]

چاپ و لابراتوار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «وارطانیان فیلمبردار تاریکی‌ها». خبرگزاری مهر. ۱ تیر ۱۳۸۳. دریافت‌شده در ۱۷ تیر ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]